Iedereen die zaken doet of onderneemt op factuurbasis herkent deze irritatie. Je klant betalen te laat. Helaas komt dit geregeld voor en is het dus verstandig hier goed op voorbereid te zijn. Je doet dit door je stappen die je wil zetten bij het overschrijden van de betalingstermijn helder in beeld te hebben. Één van die stappen is het versturen van een aanmaning, maar wat is een goed voorbeeld van een aanmaning en waar moet deze aan voldoen? In dit blog vertellen we je graag meer over hoe je een goede aanmaning opstelt. In de link hierboven vind je een voorbeeld aanmaning?

Waar moet een aanmaning aan voldoen?

De aanmaning die je verstuurt na het overschrijden van de betalingstermijn van je factuur wordt ook wel herinnering of 1 herinnering verstuurt. Het is dus de eerste overschrijding van de betalingstermijn en dit kan vele oorzaken hebben. Lang niet altijd heeft dit te maken met liquiditeitsproblemen bij je klant. Veel vaker is het dat de factuur uit beeld is geraakt of bijvoorbeeld dat degene die betaling moet goedkeuren op vakantie is. Deze 1e aanmaning heeft dus over het algemeen een milde toon. Het is nog zeker niet het moment om de goede relatie die je met je klant hebt op het spel te zetten. Zorg dat je in je aanmaning verwijst naar de betreffende factuur en vermeld alle gegevens nogmaals op erop. Het is namelijk van belang om het je debiteur zo makkelijk mogelijk te maken. Dit maakt de kans groter dat deze snel tot betaling overgaat. Dit zijn onder andere het betreffende factuurnummer, maar ook de betalingsgegevens. Zo hoeft je debiteur niet de originele factuur er weer bij te zoeken om tot betaling over te gaan.

Welke stappen volgen na de aanmaning?

Het kan helaas zo zijn dat de betaling niet binnenkomt na het versturen van de aanmaning. Je zult hierdoor vervolgstappen moet zetten om de vordering uiteindelijk op je rekening binnen te krijgen. Normaal gesproken hanteer je in de 1e herinnering een betalingstermijn van 7 dagen. De stap erna is vaak het telefonisch reminden van je debiteur. Hiermee krijg je ook een goed beeld wat de reden is van het niet tijdig betalen van de factuur. Mocht er bij je debiteur een liquiditeitskrapte zijn dan kan je ervoor kiezen om een betalingsafspraak te maken. Mocht dit ook niet helpen dan stuur je een 2e aanmaning en uiteindelijk een ingebrekestelling waarna je bij uitblijven van betaling de vordering overdraagt aan een goed incassobureau.